I made this widget at MyFlashFetish.com.

Laman Utama

Jumaat, 8 Januari 2010

TAKWA pelindung diri daripada sebarang perkara buruk

Setelah puas membaca akhbar pada hari ini, saya tertarik dengan salah satu tajuk dalam ruangan Agama yang bertajuk 'Takwa Pelindung Diri Daripada Sebarang Perkara Buruk'. Lantas, saya segera mengambil laptop dan jari jemari ligat menaip input yang ingin di kongsikan bersama. (Ceh cam novel lak)

Takwa, definisi kepada takwa ialah WASPADA, BERJAGA2 dan TAKUT kepada-NYA dengan menjauhi segala larangan-NYA. Asal kepada perkataan 'ittaqa' itu juga bermaksud PELINDUNG daripada sesuatu perkara.

Hmmm...jadi takwa bukan sahaja bermaksud takut kapada Allah tetapi sebagai pelindung dan memelihara daripada sebarang perkara buruk. Terutamanya perkara yang boleh membawa kita tergolong dalam kalangan hamba-NYA yang rugi di akhiratnya nanti.

Firman Allah yang bermaksud : "Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allahialah orang yang lebih takwanya di Antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya), Sesungguhnya Allah maha mengetahui, lagi maha Mendalam Pengetahuan-NYA (akan keadaan dan amalan kamu)"
Surah Al-Hujarat, Ayat 13)

Wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

InNaSoLaTi WaNuSuKi WaMaHyAaYa WaMaMaTi LiLLAhiRaBbiLaLaMiN.....

InNaSoLaTi WaNuSuKi WaMaHyAaYa WaMaMaTi LiLLAhiRaBbiLaLaMiN.....