I made this widget at MyFlashFetish.com.

Laman Utama

Selasa, 1 Mac 2011

Doa-doa dlm Al-quran (bahagian 1)

Hmmm... lama tak update blog ni bah...kesibukan seharian telah membataskan waktu untuk melayari sebarang laman web atau update segala-galanya disini... banyak dah sahabat2 yang tertanya2 mngapa blog Ikhlas ni tak di update hee... sorry la my frens, sibuk betul bah...fb pun jarang suda dbuka.

memulakan lembaran baru tahun 2011 dengan perkongsian baru iaitu, doa2 yang terdapat dalam al-quran. Cukup ringkas, bermakna dan senang dhafal. so easy... Rajin2 lah berdoa agar dapat kita rasai kewujudan Maha Pencipta , tanda kita mengingatinya dan jauh daripada sifat orang sombong, Nauzubillah.

Pada kali ini, saya dapat kongsikan sedikit sahaja doa-doa dalam alquran kerana masa amat membataskan. Check it out!!! :

1. Al-fatihah
- terutama ayat 5, 6, dan 7

Ayat 5:
Maksudnya : "Hanya Engkau yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.

-Na'budu: diambil dari kata ibadat: ke[patuhan dan ketundukan yang ditimbulkan oleh perasaan terhadap kebesaran Allah sebagai tuhan yang disembah kerana keyakinan bahawa Allah mmpunyai kekeuasaan yg mutlak terhadapnya.

-Nasta'iin (minta pertolongan) : diambil dari perkataan isti'ananh : mngharapkan bantuan untuk mnyelesaikan suatu pekerjaan yang tidak sanggup dikerjakan dengan tenga semdiri.


Ayat 6:
Maksudnya: "tunjukilah kami kejalan yang lurus"

Ayat 7:
MAksudnya : (iaitu) Jalan orang-orang yang telah engkau beri nikmat kepada mereka, bukan(jalan) mereka yang dimurkai dan bukan pula mereka yang sesat

sumber : Iphone> myQuran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

InNaSoLaTi WaNuSuKi WaMaHyAaYa WaMaMaTi LiLLAhiRaBbiLaLaMiN.....

InNaSoLaTi WaNuSuKi WaMaHyAaYa WaMaMaTi LiLLAhiRaBbiLaLaMiN.....